Strona główna > życiowe > Kilka słów o eutanazji

Kilka słów o eutanazji

Niedawno miał miejsce 21. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i to właśnie mniej więcej czasu dość głośno stało się o eutanazji, a stało się to dzięki temu słowom Jurka Owsiaka, który w wywiadzie dla Dziennik.pl powiedział: Osobiście do

puszczam taki sposób pomocy, bo ja to tak rozumiem – eutanazja dla mnie to pomoc starszym w cierpieniach. (cały wywiad można przeczytać TU). Teraz i ja chciałabym napisać kilka słów o moim stanowisku wobec eutanazji, sądzę, że znajdą się także osoby, które myślą podobnie jak ja.

Słownik języka polskiego (wyd.PWN, t.I, data wydania: 1988) wyraźnie definiuje eutanazję jak zabójstwo człowieka na jego żądanie lub pod wpływem współczucia dla niego. (kto nie wierzy może sprawdzić – Słownik ten zapewne stoi w wielu domach na półkach). Są też dwa rodzaje eutanazji:  bierna, kiedy zaniedbuje się intensywnego leczenia podtrzymującego życie oraz czynną, która jest spowodowaniem śmierci osoby cierpiącej, np. przez podanie trucizny. Wiele osób może zarzucić mi, że to jest stara definicja i nieaktualna, bo w końcu świat poszedł do przodu. Ale czy w ciągu tych lat życie człowieka rzeczywiście aż tak bardzo spadło na wartości? Więc tu rodzi się w mojej głowie pytanie – od kiedy zabójstwo jest pomocą człowiekowi? Nasuwa się więc kolejna wątpliwość – skoro Owsiak niejako daje zielone światło dla eutanazji, to kiedy da zielone światło dla zabójstw w ogóle? Przecież piąte przykazanie mówi: Nie zabijaj! Pomoc wbrew przykazaniom –  jak dla mnie paranoja. Dodatkowo w Katechizmie Kościoła Katolickiego w pkt. 2276 czytamy: Osoby, których sprawność życiowa jest ograniczona lub osłabiona, domagają się szczególnego szacunku. Chorzy lub upośledzeni powinni być wspierani, by mogli prowadzić, w takiej mierze, w jakiej to możliwe, normalne życie. KKK jednocześnie uważa ją za moralnie niedopuszczalną. Szkoda, że nie każdy tak uważa… No i rodzi się pytanie –  jak pomóc osobom starszym i schorowanym, żeby mogli prowadzić takie, normalne życie? Tu z pomocą przychodzi medycyna paliatywna, która zajmuje się opieką nad nieuleczalnie chorymi, jednocześnie wyleczenie czy zatrzymanie procesu chorobowego nie jest tu głównym celem, a jest nim poprawienie jakości życia osób w końcowej fazie choroby. Otrzymuje się poprzez trzy czynniki: złagodzenie objawów choroby, eliminowanie bólu oraz wsparcie psychiczne i duchowe chorego i jego najbliższych. A co jeżeli to już nie działa? Można zaprzestać tzw. terapii uporczywej, którą definiuje się jako stosowanie procedur medycznych w celu podtrzymywania funkcji życiowych nieuleczalnie chorego, które przedłuża jego umieranie, wiążąc się z nadmiernym cierpieniem lub naruszeniem godności pacjenta. Jednocześnie NIE obejmuje ona podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych, łagodzenia bólu i innych objawów oraz karmienia i nawadniania, o ile służą dobru pacjenta. Nawet w KKK czytamy: Stosowanie środków przeciwbólowych, by ulżyć cierpieniom umierającego, nawet za cenę skrócenia jego życia, może być moralnie zgodne z ludzką godnością, jeżeli śmierć nie jest zamierzona ani jako cel, ani jako środek, lecz jedynie przewidywana i tolerowana jako nieunikniona. Opieka paliatywna stanowi pierwszorzędną postać bezinteresownej miłości. Z tego tytułu powinna być popierana. Pytam się więc – dlaczego nie jest ona popierana, przez właśnie takie publiczne osoby? No i gdzie w tym wszystkim jest godność człowieka i jego prawo do życia? Pytam się, GDZIE? I jeszcze raz powtórzę pytanie – czy zabójstwo jest rzeczywiście pomocą i rozwiązaniem? Moim zdaniem w żadnym razie. Bo chyba każdy z nas ni chciałby być zabity, czyż nie? Zwłaszcza np. bez swojej własnej wiedzy i aprobaty, co może się dziać w państwach, gdzie eutanazja jest legalna (dla niewtajemniczonych w Polsce nie jest i, moim zdaniem, Bogu dzięki). Moim zdaniem eutanazja jest także niejako zabawą w Boga, bo w końcu to tylko On ma prawo decydować kiedy rozpocznie czy zakończy się życie człowieka.

Na zakończenie chciałabym tylko podać cytat Jana Pawła ll z encykliki Evangelium vitae – Praktyka eutanazji zawiera – zależnie od okoliczności – zło cechujące samobójstwo lub zabójstwo. Tymi okolicznościami jest to, czy jest to na prośbę chorego czy z owego współczucia do niego. Ja tylko mogę zachęcić do jednego –nie bójmy nazywać się rzeczy po imieniu. Tak, eutanazja jest zabójstwem i jest niemoralna i niezgodna z Dekalogiem. Czy to tak trudno zrozumieć?

Bibliografia

Słownik języka polskiego – wyd.PWN, t.I, data wydania: 1988
Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK) 2276-2279
Granice terapii medycznych w gazecie lekarskiej (link TU)
Evangelium vitae Jan Paweł ll

Kategorie:życiowe
  1. małgoska.
    18 stycznia 2013 o 20:28

    Masz racje, ja tez jestem przeciwko eutanazji. Ostatnio miałam rozmowe z synem, ktory popiera Owsiaka. Młodzi mysla ze to jest dobre, ze niby pomoc ale moim zdaniem to pod pozorem dobra jest sprawka demona. Ludziom starym , schorowanym trzeba niesc miłosc, pomoc a przede wszystkim szacunek. Ja sama oipiekuje sie swoja schorowana i stara matka, mieszkałam przez długie lata w Hiszpani, gdy zauwazyłam ze mama ma sie nie najlepiej zostawiłam moj swiat i dobra prace. Wróciłam aby byc przy mojej mamie i niesc jej pomoc. Nie umie zrozumiec jak mozna zapomniec o swoich starych rodzicach, jak mozna nie miec dla nich czasu i miłosci? Moja mama wychowała nasz 6 scioro i za to jestem jej wdzieczna i kazdego dnia prosze Boga o to aby była z nami jak najdłuzej. Matka wychowała nas gromadke i miała dla nas wszystkich czas . Nie brakowało nam miłosci chociaz nie zawsze miałam słodyczy, zabawki, ciuchy itp. Kocham moja matke i stanowczo jestem przeciw zabijaniu ludzi.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

