Strona główna > święci > Filozofia św. Tomasza z Akwinu

Filozofia św. Tomasza z Akwinu

tomasz1a

Św. Tomasz z Akwinu żył w latach 1225 – 1274. Był teologiem i filozofem. Wykładał w Paryżu, Kolonii i Neapolu. W 1244 roku wstąpił do zakonu dominikanów. Ponieważ rodzina chciała go odwieść od zamiaru życia w zakonie żebraczym, porwała go, kiedy zmierzał do Rzymu. Uwolniony poświęcił się rozważaniom filozoficznym. Rozgraniczał bardzo wyraźnie naukę o Bogu od nauki o materii. W Paryżu stworzył swe największe dzieła: – komentarze do dzieł Arystotelesa, Summa filozoficzna i Summa teologiczna. W 1323 został kanonizowany, a na Soborze Trydenckim (1563 r.) uznany za doktora Kościoła, czyli świętego, którego nauczanie charakteryzują: wzniosłość, wybitna myśl oraz ogromna wiedza przyczyniająca się do rozwoju nauki Kościoła. Św. Tomasz podobnie jak św. Augustyn oparł się w swej filozofii o rozważania starożytnych, szczególnie przypadł mu do gustu system Arystotelesa. System filozoficzny utworzony przez niego nazywany też tomizmem. Określenie „filozofia harmonijna” pochodzi stąd, że tomizm zakłada „rozumny ład świata”, wizję świata harmonijnego, stanowiącego drabinę bytów, na której każde istnienie ma własne, celowe, naturalne miejsce. Przeznaczeniem człowieka jest poznanie najwyższego dobra – oglądanie Boga dzięki „światłu chwały” (łac. lumen gloriae) Główne założenia tomizmu: Świat podzielony jest na stopnie (gradualizm) Najdoskonalszy jest Bóg, On wszystkim kieruje i to do Niego wszystko dąży (teocentryzm) Istnienie Boga można udowodnić. Wynika ono: z ruchu (musi istnieć ten pierwszy, co porusza świat), niesamoistności świata (musi istnieć ktoś, kto stworzył świat), przygodności rzeczy (musi istnieć ktoś, kto stworzył to, co przypadkowe), różnego stopnia doskonałości bytów (musi istnieć byt najdoskonalszy), celowości świata (musi istnieć ktoś, kto rządzi światem w sposób celowy). Połączenie duszy i ciała jest celowe, bo dusza może poznawać świat tylko poprzez zmysły ciała. Istnieje hierarchia bytów – drabina bytów (człowiek znajduje się na niej między aniołami a zwierzętami). Człowiek powinien dążyć do cnoty i walczyć ze swoimi słabościami. Wszystkie elementy świata są zhierarchizowane uzasadnienie istnienia stanów społecznych. Istnieje harmonia pomiędzy wiarą a wiedzą.

Advertisements
Kategorie:święci
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: