Strona główna > ciekawe postacie > Biblijna historia w osobach: Rut

Biblijna historia w osobach: Rut

Hugues Merle "Rut w polu"

Hugues Merle „Rut w polu”

Wydarzenia, które chcę pokrótce dziś opisać są historią jednej z wielu kobiet opisanych w Piśmie Świętym, która zawarta jest w Księdze Rut. Jest to opowieść o Moabitce, która po śmierci męża wyemigrowała do Moabu, a następnie powróciła ze swoją teściową do Judy. Tam poślubiła Booza, krewnego swojego zmarłego męża, zgodnie z prawem lewiratu (stanowiło ono, że starszy brat miał obowiązek poślubić bezdzietną wdowę po zmarłym bracie). Z tego małżeństwa urodził się Obed, który był dziadkiem Dawida. Tak też Rut stała się prababką króla Dawida.

Początek Księgi Rut opowiada o smutnych wydarzeniach dla Noemi, która po śmierci męża i swoich dwóch synów wróciła do Moabu a wraz z nią synowe: Orpa, która w ostateczności wróciła do swego kraju oraz Rut, która została z teściową, co wyraża w słowach:

„Nie nalegaj na mnie, abym opuściła ciebie i abym odeszła od ciebie, gdyż:
gdzie ty pójdziesz, tam ja pójdę,
gdzie ty zamieszkasz, tam ja zamieszkam,
twój naród będzie moim narodem,
a twój bóg będzie moim Bogiem.
Gdzie ty umrzesz, tam ja umrę
i tam będę pogrzebana.
Miech mi Pan to uczyni
i tamto dorzuci,
jeśli co innego niż śmierć
oddzieli mnie od ciebie!” (Rt 1, 16b-17)

Rut, poprzez przebywanie z rodziną Noemi, nawraca się, przyjmuje wiarę w jedynego Boga. Tak też staje się patronką pogan poszukujących Boga. Było skromna, pracowita i pokorna. Choć wielu z nas może uważać Rut za nieprzyzwoitą poprzez jej zachowanie względem Booza, to stała się wzorem dla wielu kobiet w relacjach teściowa-synowa.

Osobiście odnajduję w Rut kobietę odważną. Kobietę, która stawiła czoła wszelkim przeciwieństwom, które spotkały ją w całym życiu. Jest też pod tym względem dla mnie wzorem, a potwierdzają to słowa:

„Nie lękaj się więc, moja córko; wszystko, co powiedziałaś, uczynię dla ciebie, gdyż wie każdy mieszkaniec mego miasta, ze jesteś dzielną kobietą” (Rt 3, 11)

Kategorie:ciekawe postacie
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

